i think i think too much






Hösten är kommen och jag är beredd på strid! Mot svenska puckon(SD), basilusker och mot mitt förvirrade huvud. Jag har tänkt mycket på att kultur egentligen är en smältdegel av olika grupptillhörigheter. Orginal som blivit plagiat, inte för att det betyder att saken blir sämre, men grundidén blir alltid vagare ju längre den kommer från skaparen, eller kanske tidsepoken. Det är därför vi alltid stirrar blint och vänder stenblock för att finna de nya vindarna. De behöver inte vara några orkanstormar, inte ens en vindpust stark nog att få höstkappan att fladdra. Bara en liten pust behövs för att få ideerna att fortsätta växa.
Männiksan har bevisat att hon är full av ideer. Är även andra djur det? Myrstacken brukas ses som ett praktexempel på djurisk ingeniörsteknik, men utvecklingen verkar stå jävligt stilla. Det verkar vara samma jävla barr och toppiga format som för 100år sen. Vart är förtrycket och jättestäderna? Eller är det bara framgång sedd ur en människas synvinkel. Vilken synvinkel är rätt? Finns det något rätt?
Kultur uppfanns(så att säga) när grundbehoven var tillfredsställda (dvs. tak över huvudet, mat i magen & möjlighet till utveckling) Ibland får jag samma känsla som när man får klipulver under skjortkragen- ett överjordiskt obehag; Är kultur bara något människan skapat för att få tillgång till lättligänglig underhållning under tiden vi lever? Varför bryr vi oss om den i huvudtaget? vad fan spelar det för roll hur mycket jag lyssar och tycker om musik, när inget kommer finnas kvar i slutändan? Är det bara en överstatlig mobil för att kontrollera folkets hjärnor?

 

Kommentarer
Postat av: sSs

hej vendela :) Nu kommer vintern och jag längtar efter minusgrader. Ska vi lägga oss på marken snart och äta thaimat? :) Puss <3

2010-09-22 @ 11:59:28
URL: http://standbye.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0