Kaddafi- dina dagar är räknade

Kaddafi är en diktaturets clown, en maktgalning som har lobotomerat sitt förflutna, en obetäksam egoist och en massmördare.

Ett god argumentatör ska även uttrycka något positivt om den motsatta sidan. Ett argument, eller en dataskriven monolog bör inte endsat innefatta att skribenten spyr ord över den förhatliga.
I Kaddafi fallet är det mycket svårt att finna något positivt att anmärka, som bland alla diktatoriska ledare, men om jag ska välja något är det väl hans anmärkningsvädra förhållning till "det andra könet". I dagens DN kan man läsa att hans ideologiska bok, "den gröna boken", innefattar ett stort kapitel om kvinnan. För Kadaffi har det blivit vardagsmat att slänga falska påståenden utan källhänvisning runt omkring sig. I kvinnofrågan har han anklagat väst för att förtrycka kvinnan. Nu vet jag inte exakt hur kvinnans roll ser ut i Libyen men att utläsa från media innefattar kvinnans roll- hemmet, barnen och slöjan.(Inte att förglöma; Svensk media hat en vana ett uttrycka en vinklad syn på arbabvärlden och kvinnansroll där i) Slöjanvändningen  har enligt DN ökats under de senaste åren, vilket är ett tecken på ett starkare förtryck samt patriarkat? Samtidigt som det ur ett västvärlds perspektiv skriker "förtryck" så strävar han efter att kvinnan ska kunna inneha alla poster i samhället, han lade även fram ett förslag om kvinnlig värnplikt (som mötte stor kritik och slopades.) Kaddafi har utöver det endast kvinnliga livvakter och möter helst kvinnliga journalister då han anser att han kan lita på de mer.
Könsfrågan i libyen hamnar genast i ett intressant och otippat ljus.

Från ett land som kallas "världens mest jämnställda land", från ett land vart jag följer folkkamp från soffan och frukostbordet, från ett land som fortfarande kämpar för kvinnans rättigheter i det dolda, från ett land som allt mer faller ned i likgiltighet och förslapphet, skickar jag över mitt stöd genom tonerna  till "Power in The Darkness".
Det här är arabvärldens kamp och revolution och jag önskar och hoppas för allt i världen att USA håller sina oljetörstande fingrar i styr och låter folket med samstöd av FN (för att skydda folket från massaker i Libyen) sköta sin revolution i fred! Det här är det arabiska folkets tid för upprättelse mot fördommar och terrorismanklagelser.


Kommentarer
Postat av: little miss sunshine

vännen, bra journalistik, bra info och mkt känsla, superb inlägg.

blir alltid lika inspirerad av dig:)

tack för att du får mig att känna mig insatt, skriv gärna mer så att ja har nån koll när ja e nere i afrika

<3 evigheten

2011-03-13 @ 18:17:26
Postat av: batman

WOOOO! insprationen själv har talat! ÅÅÅ kollakollakolla förbi här ibland (inte för att jag gör det själv så spec ofta, men ändå!)

PUSS OCH FRED!

2011-03-17 @ 23:20:30
URL: http://vendelasmusik.blogg.se/
Postat av: hemlig beundrare

like

2011-03-18 @ 10:20:33
Postat av: batman

woho! jag har en hemlig beundrare!

2011-03-19 @ 17:17:17
URL: http://vendelasmusik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0