Mötet med Led Zeppelin

Hejsan bloggen! :) (ville bara känna hur det känns att uttala den fördömda meningen. Det kändes.. konstigt) whatever! Hoppas att det njuts rejält av att sommaren inte är alltför varm längre. Ibland brukar jag sticka in små mattips och det ska jag göra idag; Ett av de godaste, och enklaste, maträtterna som finns är makaroner, köttbullar med Curryketschup! mmm..Gott! så, gå och köp en tysk curry ketschup nu! synd att jag inte får pengar för det här. prima reklam. 

I helgen kommer hårdrocks eliten till Stora Skuggan (vilket ligger i gränslandet till StorStockholm) Mötley Crüe, Alice Cooper, Iron Maiden OCH, det absoult viktigaste; Iggy and The Stooges spelar på Sonisphere nu på lördag! Jag kommer i garderoben som volontär, så är du där, säg hej! Alltså; Lördag, stora skuggan, rock i dess hårdare form.

Radioplågan Kings Of Leon ska (enligt rykten) släppa nytt album i oktober. Då välkomnar vi, och förbereder vi oss, för en höst med ännu mer radiobajs.



Synd att Led Zeppelin inte spelar fortfarande. Eller att jag inte levde när de var som bäst. Jag börjar bli kär i dom. Visste ni att Jimmy Page (och Jeff Beck ett tag) spelade i 60tals bandet The Yardbirds innan de började i Led Zeppelin? Att LZ för början hette The New Yardbirds och att de senare böt namn till LZ efter att antingen Keith Moon eller George Harrison(beroende på vem man frågar) menade att bandet skulle ;"go down like a lead balloon"?

Eric Clapton var en annan snubbe som spelade ett tag i Yardbirds. Här är han i Cream; 

 

Jimmy page strävade efter att LZ skulle vara ett band bestående av kontraster. Ena foten på det mjuka, den andra på det hårda. En förebild var bandet Iron Butterfly. Iron Butterfly bildades 1966 i San Diego (återigen en påminnelse om musikskatten staden erbjudit världen)  Efter deras 7 släppta studioalum med psykadelisk hårdrocks känsla anses de idag varit stilbildande för den kommande heavy metal och hårdrocks-vågen. 1971 splittrades de förevigt... dvs. till 2005.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0