doft av magnolia

               

Nina Simones släpiga, klagofulla röst vibbrerar sakta i mitt rum, genom min kropp. Nina Simone förflyttar mig, som all musik, långt här ifrån. För 59 riksdaler, för Nina Simone mig på en resa. Från bitande kyla till en plats någonstans, någongång i den svettigt varma amerikanska södern. Där var det svårt att leva som svart förr, kanske fortfarande. Jag undrar hur en KKK medlem egentligen ser på livet. De kan ju inte må ordentligt bra.
Ett bra pris för en resa. En billig resa.

Jag ska flytta. Ifrån förorten, ifrån vänner, halva familjen och mina fotspår. In mot staden. Det har jag velat, men skon skaver. Heltids stadsbo ska jag inte bli. Jag bor fortfarande kvar i förorten, men inte lika ofta. Vännerna finns kvar, familjen likaså. Fotspåren både lättar och smärtar, att slutligen få sudda ut.  

Nina Simone. Feeling Good

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0